Kolej linowo-terenowa Góra Parkowa
Kolej PKL Góra Parkowa to całoroczna kolej linowo-terenowa prowadząca z Krynicy-Zdrój na Górę Parkową w Beskidzie Sądeckim. Została ona wybudowana w 1937 roku i jest pierwszą w Polsce kolejką tego typu. Do dzisiaj te same dwa wagoniki, ze szwajcarskiej fabryki Gangloff, kursują po tej samej trasie. Architektura dolnej i górnej stacji kolejki stanowi przykład awangardowego modernizmu. Góra Parkowa to miejsce pełne historii, w którym do tego momentu żyje duch lat trzydziestych.
Wjazd koleją na Górę Parkową
Wjazd kolejką PKL na Górę Parkową jest jedną z największych atrakcji tego regionu. Chociaż wejście na górę spacerem nie jest trudne, podróż koleją stanowi świetną rozrywkę. Wagon pokonuje trasę o długości 642 metrów, a różnica wysokości między stacjami wynosi 148 metrów. W wagoniku jednocześnie może przebywać około 50 osób, a czas przejazdu to około trzy minuty. W ciągu godziny na szczyt Góra Parkowa kolejka jest w stanie przewieźć 500 osób.
Krynica-Zdrój kolejka Góra Parkowa godziny otwarcia
Kolejka na Górę Parkową – kiedy otwarcie atrakcji dla turystów? Kolej PKL Góra Parkowa funkcjonuje w godzinach od 10:00 do 18:00. W okresach zwiększonego zainteresowania przejazdem, godziny otwarcia zmieniają się i kolejka pracuje od godziny 10:00 do 19:00. Aby uzyskać aktualne informacje na temat godzin pracy kolejki, warto skontaktować się bezpośrednio z obsługą PKL Góra Parkowa lub odwiedzić stronę internetową przewoźnika.
Góra Parkowa kolejka stacja dolna
Dolna stacja znajduje się na wysokości 584 metrów nad poziomem morza pod adresem aleja Nowotarskiego 1A, 33-380 Krynica-Zdrój. Przy stacji znajduje się kasa gdzie można kupić bilety. W pobliżu dolnej stacji kolejki znajduje się restauracja i czterogwiazdkowy Hotel Prezydent & Wellness. Kolej linowa na Górę Parkową przewozi turystów z tego punktu na szczyt góry już od 86 lat.
Góra Parkowa kolejka stacja górna
Górna stacja znajduje się na wysokości 732,8 metrów nad poziomem morza pod adresem aleja Nowotarskiego, 33-380 Krynica-Zdrój. Stacja została zbudowana na zlecenie Ligi Popierania Turystyki i została oddana do użytku 8 grudnia 1937 roku. Architektura górnej stacji kolejki reprezentuje awangardowy modernizm, który był bardzo popularny w okresie międzywojennym. Stacje zostały zaprojektowane z myślą o funkcjonalności i estetyce, co daje im charakterystyczny, nowoczesny wygląd. Górna stacja kolejki została wyposażona w taras widokowy na dachu, który był jednocześnie kawiarnią. Taras znajdował się bezpośrednio nad peronem kolei i oferował wspaniałe widoki na całą Krynicę-Zdrój oraz okoliczne góry. Taras był jednym z największych atutów stacji, przyciągającym turystów z całej Polski. W latach 80. XX wieku, podczas remontu stacji, usunięto taras i zastąpiono go zwykłym, pochyłym blaszanym dachem. Mimo to, stacja nadal przyciąga turystów i jest jednym z najważniejszych punktów turystycznych w Krynicy-Zdroju. Obecnie na szczycie Góry Parkowej znajduje się restauracja i kawiarnia Parkowa oraz atrakcje dla najmłodszych, takie jak Rajskie Ślizgawki.
Kup bilet PKL Góra Parkowa
Aby móc skorzystać z przejazdu kolejką PKL Góra Parkowa, należy zakupić bilet, który można nabyć na dwa sposoby: online lub stacjonarnie. Opcja zakupu biletu na Górę Parkową online umożliwia nabycie biletu przed wizytą w parku lub w trakcie zwiedzania, korzystając z urządzenia mobilnego. Natomiast, opcja zakupu biletu stacjonarnie obejmuje nabycie biletu w kasie biletowej, która znajduje się w pobliżu wejścia do parku. Warto pamiętać, że bez ważnego biletu nie można skorzystać z przejazdu kolejką PKL Góra Parkowa.
W kasie można kupić bilet normalny o wartości 29 zł oraz ulgowy o wartości 24 zł. Niestety nie ma możliwości kupić biletu rodzinnego, ale rodzina może skorzystać ze zniżek lub ulgowych przejazdów dla dzieci kupując każdemu z nich odpowiedni bilet. Jest jeszcze opcja kupowania biletu, który łączy górą parkową z Jaworzyną Krynicką. Koszt takiego biletu wynosi od 54 do 64 zł.
Na koszt biletu wpływa utrzymanie wagoników. Ponieważ pracują one bez przerwy od 1937 roku, czasami spełnianie norm bezpieczeństwa wymaga dużo prac serwisowych i dużych kosztów. To przekłada się na cenę biletów.