Skip to content

Koleje PKL

Współczesne koleje narciarskie PKL

Od czasu, gdy byli wyprodukowani pierwsze narty, a było to w 1867 roku we Włoszech — wiele się zmieniło. Zaczynając od technologii produkcji i techniki jazdy, do nowych form narciarstwa (na przykład snowboard). Najczęściej, sama góra pokryta śniegiem już nie wystarczająca atrakcja dla narciarzy i snowboardzistów, potrzebna jest jeszcze specjalna zimowa infrastruktura w postaci kolej linowej oraz wyciągu. Koleje linowe są połączone z ziemią tylko za pomocą podpór i transportuję dużo więcej osób w tym samym czasie, iż wyciągi. Kolejki linowe obejmują różne rodzaje, na przykład wyciągi krzesełkowe, kolejki kabinowe i gondole. Różnica polega na tym, że na wyciągu krzesełkowym nie ma obowiązku odpinania nart lub snowboardu, natomiast w kolejce linowej w kabinie trzeba je koniecznie zdjąć. Również, przejazd koleją jest bardzo popularną atrakcją wśród turystów nie tylko zimą, a i latem, żeby dostać się na sam szczyt góry i podziwiać piękne widoki.

Rodzaje kolejek PKL

Kolejka linowo-terenowa — jest prowadzona na szynach i mocno połączona z linią stalową, która jest prowadzona przez koło pasowe na stacji górskiej, wyłoniła się z klasycznej kolei zębatej. Główną cechą, która różni się, jest struktura wózka, która jest przystosowana do nachylenia. Często na takiej kolejce są 2 wagoniki, jeden z nich kursuje na górze a inny na dół i oni mijają się pośrodku, gdzie jest alternatywny punkt przejazdu. Taki rodzaj kolei można zobaczyć na Gubałówce.
Powietrzna kolejka linowa — kolej, która kursuje cały czas jedną i tą samą trasą między górną a dolną stacją. W takim transporcie znajduje się dwie duże na dole o dużej pojemności (czasami za jeden przejazd taka kolej może pomieścić do 200 osób). Taki rodzaj kolei jest bardzo stabilny, nawet gdy wieje silny wiatr.
Zwykła kolej linowa — jedna z najbardziej znanych i popularnych wśród turystów. Połączona jest z ziemią za pomocy specjalnych podpór i transportuje znacznie więcej osób w tym samym czasie. Żeby wejść do wagonika, należy odpiąć narty.
Kolej gondolowa — składa się z kilku gondoli, które są przymocowani do poruszającej się liny nośno-napędowej. Przed wejściem koniecznie trzeba odpinać narty.